Upcycling – kiedy wielka moda zaczyna dbać o środowisko
Przemysł odzieżowy jest jednym z dwóch najbardziej zagrażających środowisku. Projektanci są coraz bardziej tego świadomi, dlatego sięgają po upcycling.
Odpady tekstylne to jedno z najważniejszych zagadnień współczesnej ekologii. To nie tylko ubrania, ale wszelkie materiały używane do produkcji zasłon, firan, obrusów, pościeli czy ręczników. Potrafią się rozkładać dekadami. Sam poliester potrzebuje na to 50 lat. Szybka moda, szybkie zakupy i coraz tańsza odzież powodują, że wysypiska toną w tego typu odpadach. Nie zawsze przecież znajdzie się osoba, której można przekazać za małe lub za duże ubrania. Inne nie nadają się już do ostąpienia. Odpowiedziami na ten negatywny trend są recycling, downcycling i upcycling. Szczególnie ten ostatni jest przedmiotem zainteresowania projektantów.
Czym są recycling, downcycling i upcycling?
Jeśli chodzi o recycling, jest to pojęcie znane chyba każdemu w Polsce. Świadomość ekologiczna od kilku lat jest budowana dzięki specjalnym zbiornikom na produkty różnych faktur, które można ponownie wykorzystać. Szkło, metale i tworzywa sztuczne, papier, kosze biodegradowalne i odpady zmieszane – to skład kontenerów na każdym osiedlu. Recycling oznacza ni mniej, ni więcej jak przetworzenie danej substancji w celu ponownego wykorzystania materiału.
Recycling zwyczajowo dzieli się na dwie podkategorie – downcycling i upcycling. Pierwsza z nich odnosi się do tego, że przy przetworzeniu, któremu poddawany jest recyclingowany produkt, spada jego wartość. Poszczególne włókna ulegają niszczeniu i przy kolejnych przeróbkach nie można uzyskać podobnej jakości produktu. Po jakimś czasie nawet najlepszy plastik stanie się coraz cieńszy i mniej wytrzymały, tak samo jak papier poddany wielokrotnej obróbce. Bez końca przetwarzać można jednak choćby metale.
Upcycling to odwrotność downcyclingu. Dzięki niemu uzyskuje się rzeczy o większej wartości niż początkowa. Co ciekawe, zajmować się nim mogą nie tylko duże korporacje, ale także można wykonywać go w domu, dając nowe życie ubraniom czy dodatkom. Jakie są najciekawsze przykłady upcyclingu? Między innymi domy z plastiku czy szkła.
Upcycling w branży fashion
Tematyka „eco aware” jest jedną z najbardziej poruszających świat mody. Już kilka sezonów temu takie sieciówki, jak H&M, Mango, ZARA, a także C&A czy KappAhl wprowadziły do swoich kolekcji ubrania ekologiczne, pochodzące z recyclingu.
Trend ten dochodzi jednak nie tylko do sklepów przeznaczonych dla inkluzywnego klienta, ale również do największych światowych brandów. W ostatnim czasie Miu Miu, czyli linia odzieżowa włoskiego domu mody Prada, poinformowała, że przed świętami zaprezentuje kapsułową kolekcję 80 sztuk ubrań stworzonych z przerobionej odzieży. Materiałami, które będą wykorzystane przez markę, będą te pochodzące z kolekcji z lat 30. i 70.
Wycofane z użytku węże strażackie, żagle do łodzi, listwy pilotowe kontroli ruchu lotniczego, worki na kawę, kartony i spadochrony są przerabiane na torby, paski i akcesoria brytyjskiego, ekskluzywnego brandu Elvis & Kresse. Ponadto, twórcy Charlotte Bialas idą z trendem „full vintage”. Każdy element kolekcji tego paryskiego projektanta jest wykonany z tkanin z lat 50-tych. Wszystkie są starannie dobrane ze względu na ich wyjątkową jakość, technikę druku i pochodzenie, dzięki czemu każdy egzemplarz jest limitowany i niepowtarzalny. Nie jest łatwo je znaleźć: takie tkaniny są rzadkie i muszą być fachowo pozyskiwane z targów antyków, aukcji, jak również starych zapasów z całego świata.
Christopher Reaburn znany jest z kolei z regularnego włączania nadwyżek wojskowych, złomu i materiału spadochronowego do swoich kolekcji. Projektant poszedł ostatnio jeszcze krok dalej. Połączył się z Dylon Dyes, by stworzyć wizualne instruktaże, jak konsumenci mogą zaktualizować swoje własne szafy poprzez recykling.
Więcej na temat polskiej mody, eco fashion, sztuki i trendów dowiesz się również podczas Fashion Market Square. Już dziś zarezerwuj swój bilet i dołącz do fanów FMS! Dokładny plan wydarzeń znajdziesz na stronie fashionmarketsquare.pl.